Saturday, January 20, 2007

Bavil jsem se tak, jak nikdo z nich nebyl schopen se bavit. Zde, v tomto nevázaném prostředí, jsem mohl jen porovnávat tuto scénu s ovzduším předchozího dne, kdy jsem seděl u stroje v dusně uzavřeně hale a stále jen opakoval a opakoval s největší rychlostí řadu mechanických pohybů. A teď jsem tady seděl se sklenicí v ruce, obklopen rozjařenými přáteli, lovci ústřic, dobrodruhy, kteří odepřeli být otroky malicherných, vyjezděných kolejí, kteří si dělali legraci z pout zákona, kteří měli svůj život i svobodu ve vlastních rukou. A jen můj Démon to způsobil, že jsem se dostal do společnosti tak skvělých volných duší, nepokořených a nebojících se ničeho.
Odpolední mořský vánek mi svěže vanul do plic a čeřil vlny v úžině. A s ním přijížděly i nákladní lodi, plachtu na plachtě, a vyzývaly houkáním, aby jim otevřeli zdvihací mosty. Vlečně lodi s červenými komíny projížděli kolem Flamendra a pohupovaly jím na vlnách za zádí. Loď vlekla bárka s nákladem cukru z přístavu na volně moře. Sluneční paprsky si pohrávaly na rozčeřené hladině a život se zdál být nádherný. A Pavouk si zanotoval:

Hej, má Lulu, černá Lulu,
dávno jsem tě neviděl.
V žaláři jsem byla,
na tebe čekala,
ale ty jsi nepřišel.

Tady bylo možno pocítit ducha vzpoury, dobrodružství, romantiky a vůbec věcí zakázaných, a přece prováděných vzdorně a velkolepě. A já věděl, že zítra se už do továrny ke stroji nevrátím. Zítra už budu lupičem ústřic, tak svobodným dobrodruhem, jak to jen čas a vody v zálivu San Franciska dovolí. Pavouk už mi dal své slovo, že se mnou pojede jako jediný člen mě posádky i jako kuchař, zatímco já budu obstarávat práci na palubě. Hned si opatříme potraviny a vodu, napneme velkou hlavní plachtu – to byl největší kus plátna, pod jakým jsem kdy dosud plul – a vydáme se na cestu z úžiny při prvním vánku a při poslední vlně přílivu. Pak povolíme plachty, a jakmile se zdvihne odliv, poplujeme zátokou k Chřestovým ostrovům, kde spustíme kotvy na několik mil od břehu. Tak se konečně vyplní můj sen: budu spát na vodě. A příštího rána se probudím na vodě a pak budu na vodě po všechny dny a noci.