Tuesday, June 05, 2007

Vzpomínám si na jeden den,

kdy jsme si s Charmian vyjeli na koních do hor. Ten den jsme služebným dali volno a vrátili se pozdě večer k chutně teplé večeři. Ach, jaký to byl pěkný večer, když jsme si ji chystali v kuchyni jen sami dva. Cítil jsem se na vrcholu štěstí. Ty tam byly všechny knihy i s konečnou absolutní pravdou. Tělesně jsem se cítil znamenitě a byl jsem příjemně unaven po dlouhé jízdě na koni. Byl to nádherný den. I večer byl nádherný. Byl jsem tu s ženou, jež mi byla věrnou družkou v životě, a večeřeli jsme v blaženém osamění. Nic mě netrápilo. Všechny účty jsem měl zaplaceny a nadbytek peněz se mi jen hrnul. Budoucnost se přede mnou rozvírala. A právě tou kuchyní, kde to na pánvičce tak rozkošně bublalo a klokotalo, se rozkloktal i náš smích a já dostal výbornou chuť na jídlo.
Cítil jsem se tak blažen, že se kdesi ve mně probudila nenasytná touha, abych se cítil lépe. Byl jsem tak šťasten, že jsem chtěl své štěstí ještě zvýšit. A já věděl jak! Deset tisíc setkání s Démonem alkoholu mě tomu naučilo. Několikrát jsem si odskočil z kuchyně za lahví s koktejlem, a vždycky když jsem se s ní loučil, byla o chlapský doušek prázdnější. účinkovalo to znamenitě. Nebyl jsem v náladě, nebyl jsem ani rozjařen, ale příjemně to hřálo, zářil jsem a byl jsem na vrcholu štěstí. I když byl život ke mně v tu chvíli štědrý, já jeho štědrost ještě zvýšil. Byla to pro mne velká chvíle, největší z největších. Avšak později jsem na ni doplatil, jak ještě poznáte. Na takové zážitky člověk nezapomíná a lidská hloupost mu brání, aby si uvědomil, že není nezměnitelný zákon, který praví, že tytéž příčiny mají i tytéž následky. Nemají, jinak by tisící dýmka opia musela vyvolávat tytéž rozkošně pocity jako první a jeden koktejl místo několika by po roce popíjení koktejlů vyvolal týž blažený pocit jako dříve.
Jednoho dne těsně před obědem, když jsem přestal psát a neměl právě hosty, vypil jsem si skleničku koktejlu sám. A potom když jsem neměl hosty, píval jsem už tento koktejl před obědem denně. A tak mě právě Démon alkohol dostal. Začal jsem pít pravidelně. Začal jsem pít sám. A začal jsem pít ne ze společenských důvodů, ani ne proto, že mi to chutnalo, nýbrž pro účinek nápoje.